Når man sælger sit hus, er der mange ting man skal tage højde for, herunder rengøring, alt det legale med overdragelse af huset samt udarbejdelse af en tilstandsrapport. Det legale kan du ordne sammen med din ejendomsmægler og/eller din advokat, men tilstandsrapporten skal du selv betale for at en beskikket byggesagkyndig udfører. Det er dog heldigvis ikke særlig dyrt, men er afgørende for at en køber vil være mere tilbøjelig til at købe din bolig.
Hvad er en tilstandsrapport?
En tilstandsrapport er tidligere blevet kaldt et huseftersyn, og det er et dokument, der oplyser om boligens ejendom. En tilstandsrapport oplyser altså en køber om fejl og mangler, osv. Altså overordnet set oplyses en mulig køber om boligens tilstand og kvalitet, så vedkommende ikke blændes efter købet er gået igennem. Når en tilstandsrapport udarbejdes, er det ydermere et krav, at der også udarbejdes en elinstallationsrapport. Begge rapporter vil medfølge i købsaftalen og skødet af huset.
Hvorfor skal en tilstandsrapport udføres?
Det er faktisk frivilligt, om du ønsker at lave en tilstandsrapport, men det er god kutyme at gøre, og de fleste gør det også. Det giver et bedre overblik over boligen for køberen, sådan at de bedre kan vurdere boligens stand. Dette kan også i sidste ende gøre det nemmere for dig at sælge boligen. En udarbejdelse af en tilstandsrapport er desuden et krav for at få lavet en ejerskifteforsikring, hvilket betyder, at du som sælger ikke hæfter for skjulte fejl og mangler ved boligen, som ikke fremgår af tilstandsrapporten, efter at boligen er solgt. Ellers er der nemlig erstatningskrav for køber, som du som sælger skal betale, hvis du ikke har tegnet en ejerskifteforsikring. Så få lavet en tilstandsrapport og en ejerskifteforsikring, så du er sikret økonomisk og legalt.
Hvordan foregår en tilstandsrapportering, og hvad skal rapporten indeholde?
Som nævnt er det en beskikket byggesagkyndig, der skal foretage tjekket og udarbejde tilstandsrapporten. Tjekket foregår ved at den byggesagkyndige tager en runde og noterer alle fejl og mangler i boligen ind i et skema godkendt af Erhvervs- og Byggestyrelsen. Områder som tjekket omhandler er:
- Brud
- Lækager
- Deformeringer
- Svækkelser
- Revner
- Ødelæggelser
Det kan altså være alt fra flækkede tagsten til utætte fuger og hærget gulv. Alt skal noteres og slutteligt noteres boligens overordnede stand i tilstandsrapporten, som mulige købere så kan læse.
Hvordan sikrer du dig at boligen står så skarpt som muligt til den næste ejer?
Det kan være svært at sikre sig, at boligen er i tip top stand, men der er visse tiltag du kan gøre dig for at sikre det. For eksempel kan du investere i miljøvenlig emballage til at pakke alle dine ting ned og sprede bølgepap over gulvet, når væggene skal fikses og der skal gøres rent. Du kan finde papkasser og bølgepap på https://miljoevenlig-pakning.dk/emballage/. På den måde kan du nemmere sikre dig, at alt er i orden til tilstandsrapporten!
Så skal du have udarbejdet en tilstandsrapport?
Svaret er ja! Det er altid en god ide at have styr på det hele, inden du sætter din bolig til salg, så der er større chance for at en potentiel køber vil takke ja. Når alt er på plads, vil det gøre at processen forløber sig meget nemmere, og du vil formentlig få solgt din bolig hurtigere!
Ingen svar